icon Νομοθετικό πλαίσιο

Ελληνική Νομοθεσία

Η νομοθεσία επιτρέπει από το 2006 την αποστολή ή παραλαβή ηλεκτρονικών τιμολογίων μεταξύ επιχειρήσεων σύμφωνα με την ΠΟΛ 1049. Έκτοτε έχουν βγει αρκετές αποφάσεις γύρω από την ηλεκτρονική τιμολόγηση και παρακάτω παρατίθεται ένα αναλυτικό χρονολόγιο που φτάνει ως τον πρόσφατο ΚΦΑΣ. Επειδή δεν έχουν διευκρινιστεί όλες οι παράμετροι της ηλεκτρονικής τιμολόγησης (βάσει του ΚΦΑΣ) αλλά και για να μην "χαθείτε" στην νομοθεσία, προκειμένου μια ελληνική επιχείρηση να κάνει ηλεκτρονική τιμολόγηση θα πρέπει να εξασφαλιστεί η αυθεντικότητα της προέλευσης, η ακεραιότητα του περιεχομένου ενός ηλεκτρονικού τιμολογίου καθώς και η αναγνωσιμότητα.

  • slide

Τι απαιτείται λοιπόν βάσει της Ελληνικής νομοθεσίας:
Ουσιαστικά, προς το παρόν παραμένουν ως εφαρμογή αυτά που ισχύουν από το 2006, ήτοι μια επιχείρηση για να κάνει ηλεκτρονική τιμολόγηση απαιτείται να διαβιβάζονται και να αρχειοθετούνται ηλεκτρονικά:

  • τα φορολογικά στοιχεία α,β όπως παράγονται από τον φορολογικό μηχανισμό, για τις περιπτώσεις επιχειρήσεων και στοιχείων (π.χ. δελτία αποστολής) που απαιτείται θεώρηση και συνεπώς σήμανση μέσω φορολογικών μηχανισμών. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η αυθεντικότητα και ακεραιότητα.
  • το PDF (εικόνα τιμολόγιου). Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η αναγνωσιμότητα του ηλεκτρονικού τιμολογίου.

 

  • icon 2006
    Έκδοση ΠΟΛ1049/21-03-2006 για την Ηλεκτρονική Τιμολόγηση, που αφορά στην ηλεκτρονική αποστολή των φορολογικών στοιχείων (πρακτικά τα αρχεία α,β όπως εκδίδονται από τις φορολογικούς μηχανισμούς μαζί με το PDF που εξασφαλίζει την αναγνωσιμότητα)

    Κατεβάστε το PDF
  • icon 2010
    Έκδοση νέου φορολογικού Νομοσχεδίου 3843 περί φορολογικής δικαιοσύνης: Περιλαμβάνει και τις πρώτες "σκέψεις" για την αποστολή τιμολογίων στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ)

    Κατεβάστε το PDF
  • icon 2010
    Ευρωπαϊκή Οδηγία 2010/45/EE της 13ης Ιουλίου 2010, που πρέπει να εφαρμοστεί έως την 01/01/2013 από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και αναφέρεται στην ίση μεταχείριση έντυπου και ηλεκτρονικού τιμολογίου (για την Ευρώπη αυτό σημαίνει τιμολόγια χωρίς ψηφιακή υπογραφή)

    Κατεβάστε το PDF
  • icon 2011
    Έκδοση ΠΟΛ1158/21-07-2011 για την Ηλεκτρονική Αρχειοθέτηση και Ηλεκτρονική Τιμολόγηση των Δελτίων Αποστολής και Τιμολογίων Δελτίων Αποστολής (συνημμένα τιμολόγια)

    Κατεβάστε το PDF
  • icon 2012
    Νόμος 4093/2012 (ΦΕΚ Α΄ 222) – Δεκέμβριος 2012: Κατάργηση ΚΒΣ. Από τον ΚΒΣ στον ΚΦΑΣ (Το άρθρο 2 αναφέρεται στην ηλεκτρονική τιμολόγηση)

    Κατεβάστε το PDF
  • icon 2013
    ΠΟΛ 1004/04-01-2013: Διευκρινιστική ΠΟΛ για τον ΚΦΑΣ. Διευκρίνηση στην ηλεκτρονική τιμολόγηση (άρθρο 2 ΚΦΑΣ). Παρόλο που ενσωματώνει την ευρωπαϊκή οδηγία του 2010 περί ίσης μεταχείριση χαρτιού με ηλεκτρονικού, παράλληλα θέτει όρο για την εξασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας.

    Κατεβάστε το PDF

2002-2006
Παρόλο που από το 2002 που πρωτοπαρουσιάστηκε η υπηρεσία i@connect στην Ελλάδα και επέτρεπε στις επιχειρήσεις την ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων παραστατικών, μεταξύ των οποίων και τιμολόγια για την αυτόματη καταχώρηση, μόλις το 2006 βγήκε η νομοθεσία που επέτρεπε την πλήρης αποϋλοποίηση του χαρτιού και την διακίνηση του τιμολογίου αποκλειστικά ηλεκτρονικά. Συνεπώς από το 2002 μέχρι το 2006 μπορεί οι επιχειρήσεις να αντάλλασαν EDI τιμολόγια αλλά παράλληλα έστελναν και το χαρτί. Η ΠΟΛ 1049 σήμανε λοιπόν την αρχή για την πλήρης αποϋλοποίηση του τιμολογίου.)

Νέα Νομοθεσία

  • Ηλεκτρονική Τιμολόγηση με ψηφιακή υπογραφή χωρίς την ανάγκη χρήσης φορολογικών μηχανισμών


    ΠΛΗΡΗΣ ΕΝΑΡΜΟΝΙΣΗ ΤΩΝ ΛΥΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

    Στα πλαίσια της εναρμόνισης με την Ευρωπαϊκά πρότυπα, οι πρόσφατες εξελίξεις στην Ελλάδα δίνουν στις εταιρείες τη δυνατότητα να παύσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς – Ελληνικό φαινόμενο, μοναδικό για ολόκληρο την Ευρώπη – και αντί αυτών να χρησιμοποιούν ψηφιακές υπογραφές με χρήση ψηφιακών πιστοποιητικών. Με αυτόν τον τρόπο οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν και να αποστέλλουν ηλεκτρονικά τα παραστατικά τους με μια ενιαία λύση η οποία υπογράφει ψηφιακά τα παραστατικά (ψηφιακή υπογραφή).

    Η Information Systems Impact, πιστή στο όραμά της για συνεχή τεχνολογική εξέλιξη των λύσεων της, προσφέρει πλέον στις εταιρείες που το επιθυμούν τη δυνατότητα χρήσης προηγμένων ψηφιακών ηλεκτρονικών υπογραφών, για να αρχειοθετούν ηλεκτρονικά τα παραστατικά τους με τη λύση Archiving Connect ή/και να αποστέλλουν ηλεκτρονικά τα τιμολόγιά τους μέσω της υπηρεσίας Paperless Connect.

    Η λύση είναι εύκολη στην υλοποίηση, ανεξάρτητη από την τεχνολογική υποδομή της εταιρίας και δεν απαιτεί την εγκατάσταση H/W, ενώ μπορεί να λειτουργήσει και σε περιβάλλον cloud. Επίσης, μπορεί να εφαρμοστεί εξ’ αρχής σε εταιρίες που έχουν καταργήσει τους φορολογικούς μηχανισμούς, αλλά και σε εταιρείες που χρησιμοποιούν και στη πορεία προτίθεται να καταργήσουν, όπως επιτυχημένα έκαναν ήδη έκαναν εταιρείες όπως οι Βusiness Exchanges SA (εταιρία του Ομίλου Eurobank) και Nexans ΑΒΕΕ.

    Προφανώς η λύση της Impact παραμένει συμβατή για όσες εταιρίες επιθυμούν να συνεχίσουν φορολογικούς μηχανισμούς ή και την σταδιακή μετάβαση σε ψηφιακές υπογραφές.

    Πληροφοριακά σύμφωνα με τον Κ.Φ.Α.Σ (Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Στοιχείων) θα πρέπει να διασφαλίζεται η αυθεντικότητα της προέλευσης, η ακεραιότητα του περιεχομένου και η αναγνωσιμότητα των τιμολογίων, σε χαρτί ή σε ηλεκτρονική μορφή, από τη χρονική στιγμή της έκδοσής τους έως τη λήξη της περιόδου φύλαξής τους. Ο Κ.Φ.Α.Σ προτείνει τρεις ενδεικτικά τρόπους Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, που μπορούν να διασφαλίσουν την αυθεντικότητα της προέλευσης, την ακεραιότητα του περιεχομένου και την αναγνωσιμότητα του τιμολογίου:

    • 1. Ηλεκτρονική Ανταλλαγή Δεδομένων (EDI), εφόσον εξασφαλίζει την αναγνωσιμότητα.
    • 2. Ηλεκτρονική Τιμολόγηση με Προηγμένη Ηλεκτρονική Υπογραφή (Digital Signature), όπως προβλέπεται από το Προεδρικό Διάταγμα 150/2001 – ΦΕΚ A’125.
    • 3. Ηλεκτρονική Τιμολόγηση με χρήση Φορολογικού Μηχανισμού (Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ), όπως ορίζεται από το Νόμο 1809/1988 ΦΕΚ A’222.

    Προς διευκρίνιση:

    • Αυθεντικότητα Προέλευσης σημαίνει διασφάλιση της ταυτότητας του εκδότη του παραστατικού.
    • Ακεραιότητα Περιεχομένου σημαίνει εξασφάλιση ότι το ηλεκτρονικό παραστατικό δεν έχει αλλοιωθεί.
    • Αναγνωσιμότητα σημαίνει εξασφάλιση της αναγνωσιμότητας του παραστατικού από ανθρώπινο παράγοντα.

     

  • Κατάργηση της θεώρησης και της υποχρέωσης σήμανσης των τιμολογίων & Κατάργηση του Δελτίου αποστολής με την σημερινή μορφή

    Βάσει του άρθρου 51 (σελ. 42) του νόμου ν.4223/2013 [Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων] δεν είναι υποχρεωτική πλέον η θεώρηση και συνεπώς σήμανση των τιμολογίων (άρα δεν είναι απαραίτητη η χρήση φορολογικών μηχανισμών), ενώ καταργείται το δελτίο αποστολής. Αντί του δελτίου αποστολής μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τιμολόγιο ή το δελτίο διακίνησης μη τιμολογηθέντων αποθεμάτων.
    Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται και στην σχετική ανακοίνωση από το Υπουργείο Οικονομικών για την αποστολή, την παράδοση ή τη διακίνηση αποθεμάτων, με σκοπό την πώληση, απευθείας ή μέσω τρίτου, από τον προμηθευτή στον αγοραστή αυτών, εφόσον δεν εκδίδονται άμεσα με την αποστολή, την παράδοση ή τη διακίνηση των αποθεμάτων φορολογικά στοιχεία αξίας, που συνοδεύουν τα αποθέματα μέχρι τον τελικό παραλήπτη τους, συντάσσεται δικαιολογητικό έγγραφο μη τιμολογηθέντων αποθεμάτων, με περιεχόμενο τα δεδομένα των παραγράφων 9, 10 και 11 του άρθρου 6 του Κ.Φ.Α.Σ. (Ν. 4093/2012), πλην της τιμής μονάδας, της αξίας και του Φ.Π.Α. των αποθεμάτων. Πρακτικά είναι τα στοιχεία του τιμολογίου πλην της τιμής μονάδας, της αξίας και του Φ.Π.Α. των αποθεμάτων. Δείτε την ανακοίνωση εδώ, όπως έχει δημοσιευθεί από το επίσημο site του Υπουργείου Οικονομικών.

    H υπηρεσία paperless connect στα πλαίσια της συνεχής παρακολούθησης των εξελίξεων είναι πλήρως συμβατή με τις παραπάνω διατάξεις, ενώ βρισκόμαστε στη διάθεσή σας για περισσότερες πληροφορίες/διευκρινίσεις στα τηλέφωνα επικοινωνίας που θα βρείτε εδώ.

     

  • Μη υποχρεωτική η αναβάθμιση των φορολογικών μηχανισμών

    Η αναβάθμιση των φορολογικών μηχανισμών (φορολογικών ταμειακών μηχανών και ΕΑΦΔΣΣ) καθίσταται προαιρετική, όπως έχει δημοσιευθεί εδώ από το επίσημο site του Υπουργείου Οικονομικών.

     

  • Οι ετήσιες συγκεντρωτικές καταστάσεις ΜΥΦ γίνονται μηνιαίες

    Σύμφωνα με την συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων κύριου Θεοχάρη που παραχώρησε στο taxheaven στις 12.11.2013 (δείτε όλη την συνέντευξη εδώ):
    «Σχετικά με τη μηνιαία υποβολή καταστάσεων με τις συναλλαγές των επιχειρήσεων, θέλω να δώσω κάποιες διευκρινίσεις. Εκτός από τις συναλλαγές που αφορούν στα έσοδα –που θα υποβάλλονται μηνιαίως- θα υποβάλλονται και καταστάσεις με τις συναλλαγές των εξόδων (ανάλογα με την κατηγορία βιβλίων που τηρούνται), δηλαδή θα υποβάλλονται κάθε τρίμηνο ή μηνιαίως. Για παράδειγμα τα έσοδα του μηνός 1/2014 θα υποβάλλονται έως τις 15 του 2/2014. Στη δεδομένη χρονικά στιγμή, η τεχνολογία μας επιτρέπει χωρίς να υπάρχει μεγάλο κόστος, να έχουμε ένα μεγάλο εργαλείο για να απελευθερώσουμε την αγορά.»
    και συνεχίζει λίγο παρακάτω ότι αυτό μπορεί να γίνει και:
    «Μέσω των εταιριών παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών τιμολογίων».

    Στο σημείο αυτό επισημαίνουμε ότι η υπηρεσία paperless connect είναι πλήρως συμβατή με την υποχρέωση αυτή.

     

  • slide

icon Υπολογίστε το κέρδος που θα έχετε με τη λύση της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης

Ένα μέσο παραστατικό αποτελείται από 3 σελίδες. Αυτό σημαίνει ότι ήδη από ένα και μόνο παραστατικό η εκοικονόμιση χρημάτων και φυσικών πόρων είναι υπολογίσιμη.

  • Μέση εκτίμηση: 1 παραστατικό = 100g αποτύπωμα άνθρακα
  • Μέσο εκτιμώμενο κόστος: 1 παραστατικό = 4€
  • Υπολογισμός κόστους παραστατικού σύμφωνα με μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κόστος παραστατικού = 3€ - 7€
  • Υπολογισμός δέντρων σύμφωνα με Αναφορά του Euro Banking Association το 2008 & νερού σύμφωνα με το Environmental Defense Fund

Εισάγετε τον αριθμό των παραστατικών που ανταλάσσετε κατά μέσο όρο το μήνα.

Θα εξοικονομήσετε ανά έτος: